مناقصه
در این روش شرکت ها و یا سازمان های دولتی کالا ها و یا خدماتی که نیاز دارند را و می خواهند تهیه بکنند را بین تولید کنندگان آن کالاها و یا ارایه دهنده گان آن خدمات به مسابقه می گذارند . در این مسابقه کسی و یا شرکتی پیروز می شود که قیمت پایین تری را پیشنهاد بدهد . مناقصه انواع گوناگونی دارد که مابه شرح آن می پردازیم .
انواع
مناقصه دو مرحله ای : در این نوع از مناقصه اگر مناقصه گر تشخیص بدهد که پیشنهادها نیاز به ارزیابی فنی بازرگانی دارند کمیته ای برای ارزیابی تشکیل می شود و نتایج ارزیابی ها را به مناقصه گر گزارش می دهند . سپس پاکت های پیشنهاد ها یی که امتیاز فنی لازم را کسب کرده اند مشاهده می شوند و بعد از ارزیابی قیمت ها پیروز مناقصه مشخص می شود .
انواع مناقصه از لحاظ روش دعوت مناقصه گران
مزیت های برگزاری مناقصه
در این روش مزیت هایی برای هر دو طرف وجود دارد که باعث می شود که آن ها به برگزاری مناقصه ترغیب بشوند . البته بعضی از سازمان های دولتی برای تامین برخی از کالا ها و خدمات مورد نیاز خود موم به استفاده از این روش هستند . سود این روش برای مناقصه گزار این است که به کالا و خدمات مورد نیاز خود با کمترین قیمت برسد . مناقصه باعث ایجاد رقابت بین شرکت ها برای ارایه خدمات با کیفیت بالا و قیمت پایین می شود .
شرایط پیروزی در مناقصه ها چیست ؟
ممکن است پیمان کاران برای برنده شده در مناقصات دولتی و خصوصی قیمت هایی را پیشنهاد کنند که غیر واقعی و بسیار پایین باشد . این موضوع باعث می شود که آن ها در ادامه راه دچار مشکلات زیادی می شوند . شکست در انجام این مناقصه به عنوان یک کارنامه بعد همراه آن ها خواهد بود و حتی در برخی موارد ممکن است باعث ورشکستگی آن ها نیز بشود . بنابراین پیشنهاد دهنده گان قیمت باید توجه کنند تا قیمتی که پیشنهاد می دهند واقعی باشد و بتوانند با این قیمت خدمات و یا کالای مورد مناقصه را تحویل بدهند .